Zimmer frei, hoe krijg je ze vol



Een bijeenkomst Zimmer frei, hoe krijg je ze vol  georganiseerd door de Kamer van Koophandel Centraal Gelderland mbt internationaal toerisme.
De entree,van het Landgoed Rhederoord in De Steeg was al indrukwekkend, net als de ontvangst met naamplaatjes, koffie met …..

Vervolgens opende Erna van de Ven.
Aantal quotes :

  • Nederland is met name voor de Duitse vakantieganger met kinderen <12 en senioren een doel.
  • 27% strand, 11% fietsen, 7% cultuur en 5% funshoppen.
  • -/- DL-NL is files, parkeren en aan de kust heb je niet het prettigste klimaat
  • +/+ DL-NL vaker, korter en dichter bij.

Daarna kwam Alex van Hooff van Burgers’ Zoo met een dynamische, energieke en motiverende presentatie over historie, dierentuinmentaliteit en scoren en falen van Nederland tov Duitsland…. charcherend !!!

  • Tijdens duitse feestdagen ontvangen ze 90 – 95% duitse bezoekers
  • Duitsers selecteren op kwaliteit
  • Noord europa heeft een dierentuinmentaliteit
  • Nederlandse dierentuinen krijgen 0% subsidie, Duitse dierentuinen zijn zwaar gesubsidieerd
  • Tegenwoordig moeten Nederlandse attracties concurreren met woning- en automarkten
  • Een Duitse filmploeg van ZDF heeft 6 weken gefilmd terwijl Nederlandse filmploegen max 3 uur aanwezig zijn
  • Na reportage stonden de volgende dag 800 duitsers aan de poort !!
  • Slechte bereikbaarheid via A12 heeft zijn weerslag op het bezoekersaantal.

Als laatste Jan Pieter Aben.

Een drietal statements:

  1. Je leeft niet van de produkten die je maakt maar van die je verkoopt.
  2. Een Nederlander vertelt graag verhalen, is emotioneel, terwijl een Duitser gaat voor de eigenschappen van een produkt en de prestatie die wordt geleverd.
  3. Marktbewerking is consequent, consistent en het hebben van een lange adem…..

Waar iedereen het over eens is: je kunt het niet alleen:

SAMENWERKEN is het WOORD voor 2012 !!