©

Een bijeenkomst georganiseerd door KvK Centraal Gelderland, Stichting Food Valley en Panteia in Kasteel Hoekelum.

Het aantal aangemelde octrooien vermindert.

Er zijn verschillende octrooien :

  1. Technisch
  2. Merkwaarde
  3. Uiterlijk beschermen
  4. Geheimhouding

Niet alleen het verkrijgen van een octrooi is belangrijk maar vooral het beheren, waarderen en opbouwen van een octrooiportefeuille.

Marc van Wanrooij van het bedrijf Keesmakers maakte beschreef in zijn enthousiaste betoog dat er 10 jaar ontwikkeling in is gaan zitten en dat nu de eerste Keeskaasjes over de toonbank gaan. Het opbouwen van een verkoopnetwerk heel belangrijk is. In zijn situatie moet verkoop en produktie gelijk lopen, rekening houdend met een rijptijd van ca. 8-9 maanden.

Leuke sitaten :

  • Een verkoper wordt niet geloofd, een specialist wel.
  • Unieke USP’s : kees begint waar kaas stopt.
  • Een fris en fruitig produkt, geen ziekenhuiskaas.
  • Door het gele ronde uiterlijk wordt de traditionele vorm en gevoel bewaard. Ander uiterlijk, kleur en vorm zou acceptatie vermoeilijken.

Wat heel belangrijk is, is de faalfactoren te benoemen en proberen te verminderen.

  • 80% van de octrooiaanvragen stopt lopende het traject.
  • Het eerste jaar wordt 50-60% van de markt gehaald.
  • Niet origineel, niet goed genoeg, markt is niet goed in kaart gebracht.
  • Slechte distributie
  • Geldprobleem.

Een 15-tal octrooien werden omschreven, van heel praktisch tot wat mij betreft ver gezocht. Maar ook in mijn netwerk kan ik wat beweging creeeren : Een chocoladeproducent werd gezocht en een ondersteuning voor een gadget voor het EK2012, helemaal mijn ding natuurlijk !!